Cara Berkesan Hilangkan Parut Bersalin Caesar

Assalamualaikum w.b.t. & Salam Sejahtera kepada ibu-ibu di luar sana.

Pertama sekali saya ingin kongsikan satu pengalaman menarik buat ibu-ibu yang pernah besalin secara pembedahan caesarean seperti saya. Bersalin secara casar ini adalah bukan sesuatu yang mudah.

Pembedahan caesarean ini melibatkan pembedahan besar pada bahagian perut dan pelvis kita. Kadang-kala, pembedahan caesarean dierlukan untuk menyelamatkan nyawa si ibu atau bayi.

Hakikatnya inilah pengorbanan seorang ibu kepada anaknya. Mempertaruhkan nyawanya untuk kehidupan si manja. Ibu meletakkan nyawanya dihujung rambut, bertarung maut demi kelahiran anaknya yg tersayang.

Pembedahan caesarean ini melibatkan pembedahan besar pada bahagian perut dan pelvis kita. Kadang-kala, pembedahan caesarean diperlukan untuk menyelamatkan nyawa si ibu atau bayi.

Bahkan, untaian doanya tidak pernah putus untuk seorang anak sejak dalam kandungan lagi. Mereka selalu berharap dan memohon kepada Allah s.w.t. agar anaknyamejadi anak-anak yang soleh dan solehah.

Kasih sayang yang Allah s.w.t pinjamkan ke dalam hati seorang ibu, kasih sayang yang hebat dan agung, dari Yang Maha Pengasih lagi Penyayang.

Tingginya darjat seorang ibu sehinggakan Rasulullah s.a.w memerintahkan untuk memuliakan ibu tiga kali, kemudian bapa, menunjukkan betapa penting dan beratnya penekanan Rasulullah  s.a.w agar anak-anak memulia dan melayan ibu sebaik-baiknya.

Justeru, Rasulullah s.a.w.meletakkan kedudukan ibu itu selepas keutamaan solat, dan di atas dari jihad. Alhamdulillah dan tahniah kepada ibu-ibu yang sabar dan redha dengan rahmat Allah s.w.t

Kembali kepada pengalaman saya bersalin secara pembedahan caesarean ini. Selepas berpantang saya mengurut dengan Mak Bidan di Bahau, Negeri Sembilan. Sedangkan ketika itu saya berpantang di Nilai & rumah mertua di Kelantan.

Walaupun rumah saya agak jauh dengan Mak Bidan. Tapi ibu saya cadangkan saya mengurut dengan Mak Bidan ini, Kerana pengalamannya yang lebih 20 tahun. Lagipun, rumah Mak Bidan ini denkat dengan rumah ayah saya.

parut-bersalin-caeser-1

Alhamdulillah setelah Mak Bidan melihat dan memegang perut saya, dengan selamba dia tegur parut caesarean besar dan hitam. Kenapa tak jumpa makcik dari awal, Kalau tak parut macam ini tak nampak seteruk macam ini.

Ketika ini saya hanya blurr dan senyum saja, sambil bertanyakan soalan kepada makcik.

Saya: Ada ke ubat untuk hilangkan parut ni makcik?

Makcik: Ada nak, serbuk kunyit ubat yang telah dicampurkan dengan akar-akar herba tradisional, makcik dah banyak mengurut orang yang bersalin secara belah perut macam ni. Tiap kali makcik pergi mengurut, makcik akan bagi mereka supaya tampal-tampal di tempat luka parut ini setiap hari di waktu malam dan pagi. Alhamdulillah memang tak nampak kesan parut pembedahan teruk macam ni.

Saya: Saya takut nak sapu apa-apa ubat makcik. Sebab doktor pesan memaang tak bagi letak apa-apa ubat di tempat luka pembedahan ini. Kecuali ubat-ubat luka yang sudah disediakan hospital, Masih belum terlambat ke makcik saya nak hilangkan parut bedah ni?

Makcik: Nak cubalah dulu macam mana, sebab sebaiknya selepas operate 5,6 hari tu dah kena letak serbuk ni. Tapi adik ni dah lama sangat. Sebab menantu makcik pun makcik bagi dia pakai serbuk ni. Alhamdulillah memang tak nampak kesan parut dah. Sebab dia mula dari awal. Nampak putih saja, tak nampak hitam dan tebal macam ni.

cesarean_bersalin_

Dipendekkan cerita makcik ini terus menunjukkan kesan pembedahan di lehernya, kesandaripada operate ketumbuhan Tiroid

Makcik: Tengok leher makcik ni nak, tak nampak pun kesan parut pembedahan kan?

Saya: Masya Allah memang tak ada kesan parut lah di leher makcik, masih belum terlambat ke saya nak pakai serbuk (seakan-akan serbuk powder) ni makcik?

Makcik: Nak cubalah dulu, sebab sejak akhir-akhir ini ramai sangat yang bersalin secara belah perut macam ni. Dah banyak juga ibu-ibu yang makcik bagi serbuk ni pada mereka. Alhamdulillah memang tak nampak kesan parut pembedahan.

Dengan excited saya tanya makcik ni, dekat mana nak dapat serbuk ni makcik? Jawabnya serbuk powder ini ada jual di kedai sifulan bla..bla..bla!

SAMSUNG CSC

Justeru saya terus ambil botol serbuk powder di tangan makcik ini dan baca details di label-nya. Alhamdulillah memang selamat dipakai dan sudah mempunyai NOT daripada Kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Selain mengurut, saya dan suami bergegas ke kedai tersebut untuk mendapatkan serbuk powder ini. Dan kami drive pula menuju ke kilang memproses serbuk ini dan meminta izin untuk beli kuantiti yang banyak dan beri pada sahabat-sahabat yang menjalani bersalin secara caesar seperti saya.

parut-bersalin-caeser

Mengikut nasihat makcik, cara menggunaka serbuk powder ini hendaklah dicampurkan dengan air gamat asli. Cuci kesan luka atau kawasan luka pembedahan itu dengan air gamat (bukan minyak gamat yer, jangan tersilap).

Kemudian tampal di bahagian sekitar tempat pembedahan itu setiap hari, buat seperti memakai bedak sejuk. Insya Allah dengan izin Allah yang Maha Penyayang kesan operate itu akan kelihatan seakan-akan kulit yang normal, malah kelihatan cantik dan tiada penampakkan kesan parut selepas pembedahan.

Serbuk Powder ini juga mampu merawat luka-luka baru lain seperti terkena benda-benda tajam atau luka pembedahan yang lain. Jika berminat untuk dapatkan serbuk powder ini boleh Whatsapp ke no: 010 341 3514

Semoga perkongsian ini bermanfaat dan dirahmat Allah

Wassalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu….

P/S; Coretan ini adalah berdasarkan pengalaman sebenar daripada seorang ibu dan juga Mak Bidan. Jika ianya hanya cerita direka-reka maka saya dan Mak Bidan ini pasti menjadi persoalan utama yang akan dipertanggungjawabkan oleh ALLAH SWT di hari kiamat kelak.

 

Advertisements